Četvrti veliki muzej umjetnosti banke Intesa Sanpaolo obećava ponuditi „nešto novo“
Nekadašnji radni prostor banke prenamijenjen je u očaravajući muzej umjetnosti i izložbeni prostor u sklopu povijesnog sjedišta banke Intesa Sanpaolo u Torinu. Michele Coppola – izvršni direktor za umjetnost, kulturu i povijesnu baštinu banke Intesa Sanpaolo i ravnatelj muzeja Gallerie d’Italia – govori o eklektičnoj prirodi tog prostora, njegovu kulturološkom značaju i o tome kako je izgrađen u samo dvije i pol godine
28/09/2022
Pod arkadama povijesnog trga Piazza San Carlo u Torinu, muzejski prostor sada zauzima tri podzemna kata, na kojima su se nekada nalazili trezori, garaže i sobe za sastanke dioničara. Ova transformacija dolazi uz nedavno otvorenje muzeja Gallerie d’Italia – Torino, najnovijeg muzeja koji je otvorila vodeća talijanska bankarska grupacija, Intesa Sanpaolo.
Muzej je smješten u prostorima sjedišta banke i njezinu povijesnom sjedištu u palači Turinetti di Pertengo koja je renovirana na predivan način kako bi se novi prostor prilagodio dizajnerskoj zamisli Michelea De Lucchija te arhitektonskog i dizajnerskog studija AMDL Circle.
Muzej Gallerie d’Italia – Torino može se pohvaliti s 10.000 četvornih metara izložbenog prostora koji se protežu na pet katova (od kojih su tri podzemna) te je uglavnom posvećen fotografiji.
To je četvrti muzej koji je banka uspostavila – nakon muzeja Gallerie di Palazzo Leoni Montanari (koji je otvoren u Firenzi 1999. godine), Gallerie di Palazzo Zevallos Stigliano (koji je otvoren u Napulju 2007. godine) i muzeja Gallerie di Piazza Scala (koji je otvoren u Milanu 2011. godine).
Sva su četiri muzeja poznata pod zajedničkim nazivom Gallerie d’Italia. Dok su ostale ustanove poznate po izloženim slikama i skulpturama, odlučeno je da će ona u Torinu ponuditi “nešto novo” – riječi su Michelea Coppole, izvršnog direktora za umjetnost, kulturu i povijesnu baštinu banke Intesa Sanpaolo i ravnatelja muzeja Gallerie d'Italia.
"Nekadašnji radni prostor banke osvanuo je u potpuno novom ruhu te je pretvoren u mjesto kulture, uz poštovanje i unaprjeđenje postojećeg arhitektonskog rješenja, umjesto njegova narušavanja."
Michele Coppola, izvršni direktor za umjetnost, kulturu i povijesnu baštinu banke Intesa Sanpaolo i ravnatelj muzeja Gallerie d’Italia
Kao ravnatelju muzeja Gallerie d’Italia – Torino, Coppoli podršku pruža zamjenik ravnatelja Antonio Carloni koji je ranije bio zadužen za međunarodni festival fotografije Cortona on the Move.
„Snaga ovih četiriju muzeja u njihovoj je međusobnoj komplementarnosti“, navodi Coppola. „Kada je riječ o prostoru u Torinu, pitali smo se koju bi on dodatnu vrijednost trebao nuditi u odnosu na ostale. Kao element identifikacije odabrana je fotografija: medij koji neposredno i s dozom suptilnosti odražava suvremenost.“
Jedan od podzemnih katova muzeja Gallerie d’Italia u Torinu novi je dom arhiva Publifoto, banke Intesa Sanpaolo. Ovaj je arhiv sačinjen od sedam milijuna fotografija snimljenih u razdoblju od 1930-ih do 1990-ih godina, a koje dokumentiraju različite aspekte života u Italiji, od svijeta politike do sporta. Odabrani dio njih digitaliziran je te mu je moguće pristupiti putem interaktivne instalacije.
Drugi podzemni kat ugošćivat će privremene postave izložbi. Jedan od prvih postava nakon otvorenja tog prostora jest Krhko čudo – putovanje prirodom koja se mijenja, koji prikazuje rezultate posjeta fotografa Paola Pellegrina zemljama kao što su Namibija, Kostarika i Island – kojeg je angažirala grupa Intesa Sanpaolo – radi praćenja utjecaja klimatskih promjena.
Drugi privremeni postav nosi naziv Od rata do Mjeseca: 1945. – 1969., odabir fotografija iz arhiva Publifoto, banke Intesa Sanpaolo, koji prikazuje četvrt stoljeća talijanske povijesti poznatog pod nazivom miracolo economico (ekonomsko čudo) nakon Drugoga svjetskog rata.
Drugdje postoje područja posvećena istraživanju i obrazovanju djece školskog uzrasta.
No, barem jednako impresivna kao i eksponati u muzeju Gallerie d’Italia u Torinu jest činjenica da je muzej izgrađen toliko brzo. Njegovo je otvaranje tek najavljeno u siječnju 2020. godine, a manje od dvije i pol godine nakon toga – i uz pandemiju u punom jeku u tom međuvremenu – muzej je otvoren.
„Cijela nam je operacija bila iznimno velik izazov“, kaže Coppola. Ključan čimbenik u sprječavanju odgađanja otvorenja, vjeruje, bila je jasnoća arhitektonske namjene objekta.
„Poput svih naših muzeja, onaj u Torinu nekada je bio radni prostor banke koji je osvanuo u potpuno novom ruhu te je pretvoren u mjesto kulture uz poštovanje i unaprjeđenje postojećeg arhitektonskog rješenja umjesto njegova narušavanja“.
Palaču Turinetti di Pertengo dao je sagraditi markiz Giorgio Turinetti di Priero, bankar savojskih vojvoda, u 17. stoljeću. S nje se pogled proteže na središnji torinski trg, Piazzu San Carlo, kolokvijalno prozvan i „dnevnim boravkom“ toga grada.
Vanjska fasada građevine ostala je netaknuta. U muzej se ulazi monumentalnim novim stubištem koje posjetitelje vodi iz unutarnjeg dvorišta Palače Torinetti do podzemnih muzejskih prostora.
Odražavajući korijene Torina kao glavnoga grada talijanske regije Pijemont, u muzeju je izložen odabir djela iz kolekcije pijemontskih baroknih slika u vlasništvu banke Intesa Sanpaolo – osobito devet velikih platna iz Oratorija Družbe svetog Pavla (smještena u Torinu, građevina je uništena u kasnom 19. stoljeću). Svako od tih platna oslikava zasebnu epizodu iz života sv. Pavla, a naslikana su 1663. godine kao dio ciklusa kojim se obilježava stogodišnjica osnutka Oratorija.
„Vjerujemo da muzeji spadaju među najbitnija i najposebnija mjesta svakoga grada“, izjavio je Coppola. „Omogućavaju ljudima da se približe umjetnosti, da istraže vrijednosti ljudskog roda od prošlosti do sadašnjosti i da promisle o tome kako najbolje živjeti život.“
U prizemlju muzeja Gallerie d’Italia u Napulju nalazi se poseban prostor gdje se izlaže privremeni postav. Prva je takva izložba u novome muzeju 19. izdanje izložbe Restituzioni. Izloženi su najnoviji rezultati dugogodišnje suradnje Intese Sanpaolo i talijanskog Ministarstva kulture.
U izložbu je uključeno 200 umjetničkih djela s arheoloških nalazišta, muzeja i svetišta diljem Italije. Svi su izlošci pretrpjeli neku vrstu oštećenja prije nego što je banka sponzorirala konzervatore i restauracijske laboratorije da ih restauriraju.
Suradnja traje već više od tri desetljeća, dok trenutačna izložba uključuje djela koja su restaurirana u zadnje tri godine. Nijedno od izloženih umjetničkih djela nije dio zbirke Intese Sanpaolo.
Ovih je devet slika izloženo u blizini drugih pijemontskih djela, izrađenih u razdoblju od 14. do 18. stoljeća, koja dodatno oplemenjuju veličanstveni kasnobarokni stil uređenja prostorija u kojima su slike izložene.
Otvorenje muzeja Gallerie d’Italia u Torinu događa se istovremeno s onim muzeja Gallerie d’Italia u Napulju, novim domom Napuljskog muzeja banke Intesa Sanpaolo (koji je triput veći od onog prethodnog, odnosno muzeja Gallerie di Palazzo Zevallos Stigliano).
IMAGES by PAOLO PELLEGRIN
IMAGES by PAOLO PELLEGRIN
Vulcano Fagradalsfjall, penisola di Reykjanes. Islanda, 2021 Paolo Pellegrin/Magnum Photos
Bay of Disko, Ilulissat. Greenland, 2021 Paolo Pellegrin/Magnum Photos
Sossusvlei, Namib-Naukluft National Park. Namibia, 2022 2022 Paolo Pellegrin/Magnum Photos
Namib-Naukluft National Park. Namibia, 2022 Paolo Pellegrin/Magnum Photos
Otvorenja obaju ovih muzeja sastavni su dio projekta Progetto Cultura, plana banke usmjerenog promicanju obogaćivanja kulturne i umjetničke ponude kao pokretača društvenog rasta i razvoja. Ostvaren nizom inicijativa diljem Italije – koje uključuju glazbu, kino, likovnu umjetnost, kazalište i druge umjetnosti – među europskim financijskim institucijama ne postoji projekt poput našeg projekta Progetto Cultura.
„Naš je cilj banku Intesa Sanpaolo još više približiti zajednici“, kaže nam Coppola.
„Poveznica između banke, umjetnosti i kulture nije tu od danas. Ona je dio nas – njezini korijeni sežu daleko u povijest naše grupe. No, ona predstavlja i obvezu koja se s vremenom sve više profesionalizira, zahvaljujući nedavnoj pojavi našeg plana Progetto Cultura. Otvorenje dvaju ovako važnih muzeja u dvama toliko važnim gradovima rezultat su ispravne strateške odluke najvišeg rukovodstva grupe. Banka Intesa Sanpaolo konkretnim primjerom pokazuje kako njezina središnja uloga u gospodarskom razvoju Italije nije odvojena od preuzimanja odgovornosti za njegov kulturni i društveni razvoj.“