Mokra krpa koja je pretvorena u remek-djelo
Projekt Restituzioni tijekom tri desetljeća vratio je stari umjetnički sjaj 1300 kulturnih bogatstava. Među njima se nalazi i oltarna slika iz 17. stoljeća koju su ukrali lopovi i ostavili ju u šumi.
28/06/2018
U rujnu 1996. kradljivci su izrezali i uklonili iz okvira oltarnu sliku „Bogorodica i dijete sa sv. Franjom i Eligijem” koja se nalazila u franjevačkom samostanu u talijanskom gradiću Tolveu, a naslikao ju je Pietro Antonio Ferro u 17. stoljeću.
Gotovo dvije godine kasnije u obližnjoj je šumi pronađeno jedva prepoznatljivo platno smotano u kartonski valjak, natopljeno vodom i prekriveno prljavštinom. Svjedoci su izjavili da je slika više podsjećala na krpu nego na umjetničko djelo. Stručnjaci su sa žaljenjem utvrdili da joj nema spasa.
Dvadeset godina poslije potpuno restaurirana slika iznenađujuće je izložena u palači Venaria (nedaleko od Torina) u sklopu izložbe „Krhkost ljepote”.
"Obredni plašt plemena Tupinambá
kasno 16. - rano 17. stoljeće
perje mrežastog uzorka od pamučnih vlakana ispletenom tehnikom sitnog veza autohtona izrada plemena Tupinambá (Brazil) Milano, Veneranda Biblioteca Ambrosiana (inv. 2605)
© Veneranda Biblioteca Ambrosiana, Milano
Ph. Pino Zicarelli, Opificio delle Pietre Dure, Firenze"
Izložba obuhvaća više od 212 djelomično oštećenih, deformiranih i pohabanih umjetničkih djela kojima je vraćen stari sjaj zahvaljujući projektu naziva „Restituzioni“ koji je koordinirala talijanska banka Intesa Sanpaolo.
Vrhunci su izložbe egipatski sarkofag iz kasne 25. ili rane 26. dinastije (7. st. pr. Kr.); portret cijelog lika plemkinje Caterine Balbi Durazzo iz Genove koji je naslikao Antony van Dyck i „Fiori”, motiv mrtve prirode iz 1918. suvremenoga talijanskog majstora Giorgija Morandija koji prikazuje vazu s cvijećem.
Ovi su radovi stvarani tisućljećima, od antike do gotovo sadašnjeg vremena, a zajednička im je poveznica Italija, naime svi su radovi nastali ili otkriveni ondje (u crkvama, muzejima ili na arheološkim nalazištima), a najčešće oboje.
"Talijanska umjetnost diči se dugom, jedinstvenom i izuzetnom tradicijom. No, ova blaga treba zaštititi i očuvati. Ljepota je krhka, a banka Intesa Sanpaolo ponosi se time što sudjeluje u njihovu očuvanju."
Michele Coppola, izvršni direktor Odjela za umjetnost, kulturu i povijesnu baštinu banke Intesa Sanpaolo
„Sve je jasno iz naziva izložbe”, kaže Michele Coppola, izvršni direktor Odjela za umjetnost, kulturu i povijesnu baštinu banke Intesa Sanpaolo. „Talijanska umjetnost diči se dugom, jedinstvenom i izuzetnom tradicijom. Od Pijemonta na sjeveru poluotoka do Kalabrije na jugu nalaze se nebrojena blaga. No, njih treba zaštititi i očuvati. Ljepota je krhka, a banka Intesa Sanpaolo ponosi se time što sudjeluje u njihovu očuvanju.”
Početkom 2016. godine tim banke Intesa Sanpaolo susreo se s predstavnicima lokalnih i državnih tijela kako bi utvrdili koja djela najviše zaslužuju da ih se uključi u projekt Restituzioni. Odabrano je 212 radova s čijom se restauracijom započelo iste godine i nastavilo iduće kako bi bili spremni za izložbu „Krhkost ljepote” 2018. godine.
Detaljni katalog s fotografijama djela prije, tijekom i nakon restauracije bio je dostupan svima koje je zanimalo kako su izgledali na samom početku postupka. (Također ih je moguće vidjeti na mrežnoj stranici projekta Restituzioni gdje možete pogledati i kratke videozapise.)
Restauratori koji su angažirani za različite poslove primjenjivali su različite najsuvremenije tehnike u rasponu od UV zračenja i rendgena do termografije.
"Meni je možda najdraži zahvat bio onaj koji je uključivao infracrvene lasere."
Silvia Foschi, voditeljica Odjela za baštinu i kulturne aktivnosti banke Intesa Sanpaolo
„Radi se o restauraciji predivnoga obrednog plašta koji je krajem 16. ili početkom 17. stoljeća izradilo pleme Tupinambá iz Brazila, ukrasivši ga s 5000 pera crvenog ibisa. Na kraju je završio u zbirci galerije Pinacoteca Ambrosiana u Milanu, a perje je u međuvremenu nakupilo dosta prljavštine.“
Pietro Antonio Ferro (Ferrandina, Matera 1570. – Tricarico, Matera poslije 1652.) Bogorodica i dijete sa sv. Franjom i Eligijem 1621. ulje na platnu Tolve (Potenza), crkva sv. Franje Ph. Luca Centola e Sario Manicone
„Nakon niza ispitivanja radi utvrđivanja metode čišćenja osjetljivog materijala, radna skupina odlučila se za primjenu infracrvenih lasera koji su odjednom oslobodili prašinu koja se skupljala stoljećima. Nekim čudom uspjeli su vratiti živahnu izvornu crvenonarančastu boju perja.”
Projekt Restituzioni pokrenut je 1989. godine, a osmislio ga je tadašnji predsjednik Bance Cattolica del Veneto. Za potrebe prvog izdanja restaurirano je deset umjetničkih djela.
Giorgio Morandi (Bologna 1890-1964), Flowers 1918, Olio on canvas
Milan, Pinacoteca di Brera
Courtesy ministero dei Beni e delle Attivita Culturali e del Turismo, Archivo fotografico della
Pinacoteca di Brera
Ph. Luciano e Giuseppe Malcangi
Banca Cattolica del Veneto u međuvremenu je uključena u bankarsku grupaciju Intesa Sanpaolo koja se, prema riječima Coppole, „dosljedno i u potpunosti obvezala” projektu Restituzioni. Ovogodišnji projekt 18. je po redu, a tijekom zadnja tri desetljeća ukupno je restaurirano otprilike 1300 radova.
Ovih je dana opseg prihvatljivih radova proširen na talijanske umjetnike i inozemne majstore. „Krhkost ljepote” uključuje i pejzaž grada Dresdena koji je naslikao Canalettov nećak Bernardo Bellotto, a koji je danas dio zbirke starih majstora u Gemäldegalerie u gradu koji je poslužio kao izvor nadahnuća.
Izložba traje do rujna nakon čega će izlošci biti vraćeni svojim matičnim ustanovama (kao što je uvijek slučaj s djelima uključenima u projekt Restituzioni).
„Ciljevi banke Intesa Sanpaolo nikad nisu bili isključivo povezani s financijama”, naglašava Coppola. „Također smo htjeli kulturno obogatiti društvo.“
„U tu svrhu izložit ćemo najcjenjenija djela iz naše zbirke u trima galerijama [Gallerie d’Italia u Milanu, Napulju i Vicenzi]. „No, također dugoročno ulažemo u projekte kao što je Restituzioni kako bismo sačuvali cjelokupnu talijansku umjetničku baštinu.“
Odnosno, drugim riječima, banka Intesa Sanpaolo predvodi borbu protiv krhkosti ljepote.
Photo Cover:
Anton van Dyck
(Antwerp 1559–London 1641)
Portrait of Caterina Balbi Durazzo
1624 – oil on canvas
Genoa, Palazzo Reale
Courtesy Ministero dei Beni e delle Attività Culturali e del Turismo, Palazzo Reale di Genova
Ph. Nino Silvestri