Društveni mediji: spašavanje svijeta promjenom društvenog modela
Tehnološki vizionar Jaron Lanier tvrdi kako poslovni model društvenih medija ugrožava društvo. Može naštetiti i tvrtkama ako ga se ne drži pod kontrolom.
03/03/2021
PODCAST: Tehnološki vizionar Jaron Lanier govori o društvenim medijima
Računalni inženjer Jaron Lanier općenito se smatra tvorcem virtualne stvarnosti, no danas je možda poznatiji po tome što neumorno upozorava na štetnost društvenih medija. Javio se virtualnim putem na događaju Novathon koji je organizirala banka Intesa Sanpaolo i koji je u međuvremenu prerastao iz „hackathona“ u konferenciju o misaonom vodstvu gdje ljudi mogu razmjenjivati inovativne ideje o tehnologiji i poslovanju.
Njegov je stav da su društveni mediji u biti pozitivni. Velike tehnološke tvrtke izvlače novac od svoje publike, što dovodi do eskalacije i ponavljanja najgorega ljudskog ponašanja, a samim time i pojave negativnosti na platformama koje ljudi svakodnevno koriste.
Objašnjava kako društveni mediji trenutačno zarađuju tako što dopuštaju oglašivačima da utječu na svoju ciljanu publiku korištenjem algoritama koji su optimirani da privuku pozornost ljudi i tjeraju ih da se ponašaju na određeni način, npr. tako da kupuju stvari, zalažu se za svoje ideale ili glasaju za određene opcije.
Većini nas algoritmi se mogu činiti komplicirani i sofisticirani. No, Lanier tvrdi da su algoritmi koje društveni mediji koriste za analizu i predstavljanje sadržaja publici vrlo jednostavni.
"Internet bi mogao biti izvor bogatstva i ponosa, ali i mjesto pripadanja u društvu za sve koji se osjećaju kao da nikamo ne pripadaju."
Jaron Lanier, računalni inženjer
Lanier kaže da to stvara probleme. „Najprizemniji, najosnovniji i najekstremniji ljudski osjećaji, poput reakcije borbe ili bijega, jedini su signali koji se vraćaju algoritmima“, kaže. „Algoritmi reagiraju kada ljudi postanu gnjevni, agresivni, razdražljivi ili ksenofobični.“
„Opetovano naglašavanje navedenih ekstrema dovodi do navale crnih misli što je sasvim neželjena posljedica ovoga poslovnog modela“, kaže Lanier. On ne krivi društvene medije, već način na koji se trenutačno monetiziraju.
Lanier predlaže druge poslovne modele koji bi mogli funkcionirati, poput jednostavne pretplate, no još je privlačnija ideja da pojedinci dobiju svojevrsnu proviziju na podatke koje podijele s društvenim medijima, tako da i navedene platforme mogu zaraditi. „Internet bi mogao biti izvor bogatstva i ponosa, ali i mjesto pripadanja u društvu za sve koji se osjećaju kao da nigdje ne pripadaju“, smatra Lanier.
Lanier je u početku bio usamljen u razmatranju navedenih ideja. No, danas, u kontekstu sve učestalijih rasprava o reguliranju tehnoloških divova, njegove ideje više ne izgledaju nedostižno. Uspoređuje velike tehnološke tvrtke s nekadašnjim duhanskim divovima u smislu da bi im se njihovo poslovanje moglo obiti o glavu nakon što sve više ljudi doživi njihove negativne aspekte i shvate da postoje i drugi načini.
Lanier također smatra da bi tvrtke trebale uzeti u obzir potencijalni utjecaj napuhanih tehnoloških divova koji neprestano rastu čak i ako su njihovi proizvodi primjenjivi u stvarnom svijetu. „Ako se nastavi s ovom paradigmom, sve će tvrtke naposljetku postati žrtvama ovog poslovnog plana”, tvrdi Lanier. „Nužno je uključiti veći broj ljudi koji će profitirati od unošenja podataka u sustav.“
Poslušajte podcast i saznajte što još Jaron Lanier misli o budućnosti društvenih medija.