Međunarodni dan svjesnosti gubitka i bacanja hrane
29/09/2025
Podravka o borbi protiv bacanja hrane: „Svaka mjera mora imati učinak”
Povodom obilježavanja Međunarodnog dana svjesnosti o gubitku i bacanju hrane 29. rujna, razgovarali smo s predstavnicima Podravke, jedne od vodećih prehrambenih kompanija u regiji.
Cilj je ovog intervjua približiti javnosti važnost sprječavanja bacanja hrane, ali i osvijestiti što se već poduzima u industriji te kako svaki pojedinac može doprinijeti u svakodnevnom životu.
Zašto je važno govoriti o otpadu od hrane?
Gubitak i bacanje hrane nisu samo ekološki problem, već i etički, ekonomski i društveni. Kao proizvođač hrane, osjećamo odgovornost da svojim djelovanjem doprinesemo smanjenju otpada, ali i da potaknemo širu zajednicu na promjenu ponašanja.
Koju razinu važnosti pridajete otpadu od hrane?
Zaštita okoliša jedan je od četiriju stupova Strategije održivog poslovanja Grupe Podravka. Kontinuiranim razvojem poslovanja i unaprjeđenjem poslovnih procesa, proizvoda i usluga smanjujemo negativan utjecaj na okoliš.
Strateškim pristupom održivosti i usmjerenjem na zaštitu okoliša, Grupa Podravka nastoji integrirati održivost u sve poslovne procese te u poslovanju, između ostalog, kontinuirano unaprjeđujemo proizvodne procese s ciljem smanjenja otpada od hrane te zbrinjavamo otpad od hrane primjenom načela kružnoga gospodarstva.
Koje konkretne primjere možete navesti?
Svojim aktivnostima nastojimo pronaći optimalna rješenja za smanjenje otpada koji se zbrinjava na odlagalištima, povećavajući udio recikliranja, upotrebe i kompostiranja otpada gdje god je to moguće. Izdvojili bi nekoliko primjera:
- U 2022. godini završen je Podravkin istraživačko-razvojni projekt pod nazivom „Razvoj inovativnih proizvoda od nusproizvoda tijekom prerade povrća” sufinanciran sredstvima Europskog fonda za regionalni razvoj. Glavni cilj projekta bio je istražiti tehnološku mogućnost izdvajanja nutritivno vrijednog dijela nusproizvoda paprike, sjemenki i sjemene lože radi povećanja efikasnosti tehnološkog procesa prerade ajvara za gotovo 10 %.
- U Mirni d. d. proces prerade ribe i proizvodnje steriliziranih ribljih konzervi koncipirali smo na način da se sirovina maksimalno iskoristi kako bi se u što većoj mjeri postigla proizvodnja bez otpada. Tijekom obrade ribe nastaje nusproizvod životinjskog podrijetla koji nije namijenjen prehrani ljudi (riblja glava i utroba). On se nakon procesa prerade prodaje odobrenim objektima koji ga koriste kao sirovinu za proizvodnju životinjske hrane.
Postoji li neki širi nacionalni okvir ili smjernice za smanjenje otpada od hrane?
U 2023. godini Podravka d. d. potpisala je s Ministarstvom poljoprivrede dobrovoljni sporazum o sprječavanju i smanjenju nastajanja otpada od hrane „Zajedno protiv otpada od hrane”.
U navedeni sporazum, koji za opći cilj ima smanjenje otpada od hrane za 30 % do 2028., uključeno je 30-ak tvrtki i institucija koje se svojim potpisom dobrovoljno obvezuju na ulaganje napora u smanjenje otpada od hrane u svojim poslovnim procesima, doniranje hrane te na aktivnu komunikaciju s potrošačima.
Potpisnici sporazuma obvezuju se jednom godišnje izvještavati o napretku i postizanju specifičnih individualnih ciljeva u Izvješću o napretku koje sadrži detaljni prikaz provedenih aktivnosti i ostvarenih pokazatelja.
Izvješća o napretku dostupna su na službenoj internetskoj stranici Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva i na internetskom portalu „Hrana nije otpad”.
S obzirom na navedeni sporazum, pretpostavljamo da i Podravka ima definirane konkretne ciljeve i rezultate?
Naravno. Jedan od strateških ciljeva Podravke u domeni otpada jest smanjenje otpada od hrane u proizvodnji za 5 % po toni proizvedenih proizvoda do kraja 2030. godine. U 2024. godini otpad od hrane po toni proizvedenog proizvoda iznosio je 0,03 tone: navedena količina posljedica je povećanja škarta u proizvodnji zbog uvođenja novih proizvodnih linija i testne proizvodnje. Ukupno stvoreni otpad Grupe Podravka po toni proizvedenog proizvoda koji ide na odlagalište smanjen je za 19,9 % u odnosu na 2022. godinu.
Dio otpada od hrane, koji u vlastitoj proizvodnji ne možemo iskoristiti, zasebno smo izdvojili i kategorizirali u proizvodnom procesu te se prodaje kupcima koji taj novi proizvod koriste kao ulaznu sirovinu u poslovanju, čime se doprinosi kružnom gospodarstvu. U 2024. godini ostvareno je milijun eura prihoda od prodaje nusproizvoda (otpad od hrane iz proizvodnog procesa).
To je moguće?
Naravno. Zakonskom regulativom propisana je hijerarhija gospodarenja otpadom kojom je postavljen redoslijed prioriteta u postupanju s otpadom, a za cilj ima smanjiti količine otpada koje završe na odlagalištu. Prije nego što se određeni materijal definira kao otpad, preispituje se može li se isti upotrijebiti kao koristan materijal. Time se sprječava nastanak otpada, a korisni materijal postaje resurs u nekom drugom procesu u skladu s načelima kružnoga gospodarstva.
Koje još mjere provodite?
Jedna od aktivnosti u sklopu Dobrovoljnog sporazuma o sprječavanju nastanka otpada od hrane odnosi se na preusmjeravanje otpada od hrane u hranu za životinje, odnosno kućne ljubimce. U 2024. godini provedena je registracija još jednog proizvodnog objekta za poslovanje s hranom za životinje pri Ministarstvu poljoprivrede. Na taj se način nusproizvod iz tvornice može koristiti kao sirovina u proizvodnji hrane za životinje. U tvornici ribljih proizvoda cjelokupan se nusproizvod prodaje za proizvodnju ribljeg brašna kao sastojka hrane za kućne ljubimce, a otpad od hrane na lokacijama u Sloveniji prodaje se kao sirovina za ishranu stoke.
Dodatno, na svim proizvodnim i skladišnim lokacijama kontinuirano se poboljšava interni sustav upravljanja otpadom edukacijama, optimizacijom korištenja resursa, praćenjem količina otpada i pronalaženjem optimalnih rješenja za povećanje udjela kompostiranja, recikliranja i oporabe otpada, u skladu sa smjernicama kružnoga gospodarstva i hijerarhije gospodarenja otpadom. Osim na vlastitim lokacijama, provode se i aktivnosti unaprjeđenja usluga zbrinjavanja otpada s dobavljačima.
Možete li i kako u svoje napore uključiti i zajednicu?
Segment Prehrane Grupe Podravka kontinuirano radi na osvješćivanju potrošača o važnosti smanjenja otpada od hrane i o pravilnom razvrstavanju ambalažnog otpada.
Tijekom 2024. godine provedene su i marketinške aktivnosti usklađene s kvalitativnim strateškim ciljevima poput objavljivanje „zero waste” recepata na Coolinariki kao najvećoj regionalnoj platformi za savjete u kuhanju (Hrvatska, BiH, Srbija). Provedene su i aktivnosti kojima se promiču inovacije prema kriterijima Nutritivne strategije, poput O'Plant asortimana proizvoda (poticanje konzumacije proizvoda biljnog podrijetla), Vegeta Natur pastoznih dodataka jelima (nizak udio soli), Čokolino dark (nizak udio šećera, proizvod na bazi zobi), kao i redovna komunikacija funkcionalnih benefita postojećih proizvoda vezanih za zdravu i održivu prehranu.
Zaključak
Borba protiv bacanja hrane zahtijeva sustavan pristup i suradnju svih dionika – od proizvođača do potrošača. Podravka svojim primjerom pokazuje da odgovorno upravljanje hranom nije samo poslovna nužnost, već i društvena odgovornost te da svaka mjera, ako je dobro osmišljena i provedena, može imati stvaran učinak.
Povodom Međunarodnog dana svjesnosti o gubitku i bacanju hrane, ali i svaki drugi dan, preispitajmo vlastite navike i doprinesimo održivijem društvu malim, ali značajnim svakodnevnim odlukama.