Caravaggiova Uršula u Londonu
Intesa Sanpaolo posudila je posljednje djelo velikog umjetnika - najvažniji komad u svojoj zbirci – Nacionalnoj galeriji u zamjenu za dvije slike koje je rano u svojoj karijeri naslikao Velázquez.
21/06/2022
Nacionalna galerija u Londonu započela je proslavu svoje dvjestote obljetnice izložbom pod nazivom Posljednji Caravaggio, posvećenoj posljednjoj slici ovog baroknog majstora.
Široko priznato kao remek-djelo, Mučeništvo svete Uršule na posudbi je iz zbirke Intese Sanpaolo, najveće talijanske banke. Tijesna, klaustrofobična kompozicija s izraženim chiaroscurom (igra svjetla i sjene), prikazuje ključni trenutak u srednjovjekovnoj legendi o Uršuli, kršćanskoj princezi iz Britanije.
Uršula je navodno predvodila hodočašće od 11.000 djevica u Rim, a na povratku ju je ubio vođa horde poganih Huna nakon što je odbila udati se za njega. Caravaggio je prikazao njezin pasivni pogled uprt u grudi, koje je iz blizine probola smrtonosna strijela Huna.
„Ova je slika duboko dirljiva i tragičnog tona”, kaže Gabriele Finaldi, direktor Nacionalne galerije. „Kao da odražava umjetnikovu muku, njegovo uznemireno stanje uma i duboku tjeskobu dok se pripremao napustiti Napulj i vratiti se u Rim.”
Autobiografska slutnja
Da pojasnimo: Caravaggio je naslikao Mučeništvo svete Uršule u Napulju u svibnju 1610. U to doba bio je u bijegu već četiri godine, suočen sa smrtnom kaznom u Rimu zbog ubojstva suparnika, Ranuccija Tomassonija, u dvoboju mačevima. Put ga je odveo do Napulja, Malte i Sicilije, a zatim natrag do Napulja. Umjetnikova posljednja slika poslana je 27. svibnja iz tog grada naručitelju – genoveškom plemiću Marcantoniju Doriji.
Otprilike u to vrijeme od prijatelja je čuo da se sprema papin oprost za Tomassonijevo ubojstvo. Početkom srpnja krenuo je brodom u Rim – samo da bi se razbolio pod žarkim ljetnim suncem. Prema biografu Giovanniju Pietru Belloriju, Caravaggia je „zahvatila zloćudna groznica koja ga je ubila za nekoliko dana” u obalnom gradiću Porto Ercole 18. srpnja. Imao je 38 godina.
Autobiografsko čitanje Mučeništva moglo bi Uršulinu smrt vidjeti kao umjetnikov predosjećaj vlastite smrti. Nadalje, s izrazom na licu koji kombinira bijes i žaljenje, hunski poglavica možda odražava raspon emocija koje je Caravaggio osjećao nakon što je ubio Tomassonija.
Još tri figure upotpunjavaju scenu: krajnje desno, oklopljeni vojnik koji polaže ruku na Uršulinu ruku; muškarac iza princeze (s licem izuzetno sličnim Caravaggiovu) koji proteže vrat, pokušavajući bolje vidjeti; i drugi čovjek, koji gura ruku između strijelca i njegove mete, prekasno da bi intervenirao.
Intenzivan trenutak
Uršulina priča dugo je bila popularna među umjetnicima. Međutim, epizoda koja se najčešće prikazivala bio je masakr koji su Huni počinili nad njezinih 11.000 družica, scena gomile usred bijela dana. Za razliku od toga, Caravaggio se bavi jednim intenzivnim trenutkom nasilja u gotovo mrklom mraku, na način koji podsjeća na filmskog redatelja. (Usput, Martin Scorsese gorljivi je obožavatelj umjetnika i spominje ga kao utjecaj na filmove kao što su Ulice zla i Taksist.)
Izložba Posljednji Caravaggio postavljena je u samo jednoj prostoriji. Uključuje dvije slike: Mučeništvo svete Uršule zajedno s drugim djelom iz kasnog razdoblja Caravaggiova stvaralaštva, Saloma s glavom Ivana Krstitelja (1609. – 1610.), koje je u vlasništvu Nacionalne galerije.
Uršula se obično nalazi u Galleriji d'Italia – Napoli, muzeju koji vodi Intesa Sanpaolo u Napulju. Prikladan dom, s obzirom na to da je platno naslikano u istom gradu prije četiri stoljeća. Doista, ulica u kojoj se nalazi muzej, Via Toledo, povijesna je prometnica koju bi Caravaggio sigurno dobro poznavao.
Kulturna razmjena
„Ovo je najvažnije od 35.000 umjetničkih djela u zbirci banke”, kaže Michele Coppola, izvršni direktor za umjetnost, kulturu i baštinu u Intesi Sanpaolo i generalni direktor Gallerie d'Italia.
„Za nas je veliko zadovoljstvo donijeti Mučeništvo svete Uršule u London.”
„Odluka Nacionalne galerije da proslavi svoj dvjestoti rođendan [našim] Caravaggiom jasan je dokaz predanosti i priznanje Intese Sanpaolo kao važnog aktera na kulturnoj sceni – ne samo u Italiji, već i na međunarodnoj razini.”
U duhu uzajamnosti, Gallerie d'Italia – Napoli primila je na posudbu od Nacionalne galerije dvije rane slike Diega Velázqueza. Bezgrešno začeće i Sveti Ivan Evanđelist na Patmosu izložit će se u prostoriji u kojoj se obično nalazi Mučeništvo.
„U Intesi Sanpaolo vjerujemo da društvo može napredovati uz kulturno obogaćivanje i istovremeno uz ekonomsko obogaćivanje”, kaže Coppola, „i ponosni smo što smo dio ove razmjene koja uključuje dva velika majstora umjetnosti.”
Izložbu Posljednji Caravaggio možete pogledati u Nacionalnoj galeriji u Londonu do 21. srpnja 2024. nationalgallery.org.uk